פורסם במקור במאי 2013

"נוף שאינו מכיר דרך אמצעית בין החמימות הרכה ובין להט התופת, ולעולם אין הוא עלוב, רגיל, נינוח, כיאה לארץ שגרים בה יצורים רציונליים. אין בו קווים שהדעת יכולה לתפוש, והוא נוצר ברגע של בריאה קדחתנית. ים שהתאבן ברגע אחד, כשהרוח שרקה מעל לגלים בהתקף של טירוף".
הברדלס / ג`וזפה תומזי די למפדוזה

האי סיציליה היה עבורנו יעד מסקרן ונמצא על הכוונת מזה זמן מה. הפוטנציאל למזג אוויר נוח באפריל-מאי ועסקה שעל פניו נראתה משתלמת, עודדו אותנו לקדם את הרעיון.

היות ועמדו לרשותנו רק ארבעה ימים, החלטנו להתרכז בעיקר בחלקו המזרחי של האי. ביום הראשון טיילנו בערים הדרומיות Ragusa, Noto ו- Siracusa. ביום השני נסענו ל- ווילה הרומאית בקזאלה סמוך ל-Piazza  Armerina, הסתובבנו ב- עמק המקדשים ב- Agrigento וביקרנו ב- Enna. ביום השלישי טיפסנו על הר Etna ואח"כ הפשרנו ב- Castelmola וב- Taormina היפות. ביום הרביעי ביקרנו בחטף ב- Catania, בקו החוף הסמוך ל- Acireale, וביקב Terre Nere. בעת החזרת המכונית מד הדרך הראה שגמענו כ- 1600 ק"מ. נתון זה חיזק את התחושה שהטיול היה אינטנסיבי. יחד עם זאת אני חייב להודות שנותר בי טעם לעוד. לא ביקרנו במסינה, באיים האיאוליים, בפלרמו ובחלקו המערבי של האי. כמו כן הרצון להספיק לבקר בכמה שיותר מקומות נתן את התחושה שאנחנו מצליחים לחוות אותם באופן חלקי.

ניתן למצוא ברחבי האינטרנט מידע רב ומגוון על סיציליה ועל האתרים שביקרנו בהם (דוגמא א, דוגמה ב).

סיציליה היא המחוז הגדול ביותר באיטליה. בהשוואה למחוזותיה האחרים, הדימוי של האי אינו חיובי לא רק בעיני זרים אלא אף בעיני האיטלקים עצמם ואין זה משנה שמכאן יצא ג`וזפה גריבלדי במסע לאיחוד איטליה. אישור לריחוק ולניתוק של איטליה מהאי ניתן למצוא ב- 2006 , עת הכריע הפרלמנט האיטלקי לזנוח את הפרויקט השאפתני שקידם ברלוסקוני לחבר באמצעות גשר את סיציליה לאירופה.

בספרו Italian Journey כתב גתה (בתרגום חופשי) :"לראות את איטליה ולא לראות את סיציליה זה כמו לא לראות את איטליה כלל, סיציליה היא המפתח לכל". אינני יודע עד כמה הציטוט הזה נכון לתקופתו של גתה או היום אבל הוא מעורר מחשבה.

בטיולים השונים הבחנתי שאכן מדובר באיטליה קצת שונה מזו המוכרת לי. מקומות שיש בהם הזנחה ולא מעט בתים מרופטים ו/או נטושים. שמתי לב גם לכך שבמקומות שביקרנו לא היו הרבה מזרקות כמו שיש במקומות רבים באיטליה ואם היו כאלה אז בחלקן הן היו יבשות או שהיו קטנות יחסית. עם זאת היו לא מעט כיכרות קטנות ובעלות אופי.

על פניו נראה ש-"האיטליה הזו" היא גם פחות מסחרית.

ניתן לציין לחיוב שבטיול שלנו כמעט ולא היה קושי להתנייע. הכבישים היו יחסית טובים והוצב בהם שילוט ברור. כמו כן, האנשים שהזדמנו בדרכנו היו ברובם חייכנים, נעימים, רגועים ומסבירי פנים. בשונה מהסיפורים מסמרי השיער על שוד וגניבה, בפרק הזמן הקצר שבו שהינו באי, לא נתקלתי בתחושה של איום או באלמנטים של פשיעה. יחד עם זאת תמיד מומלץ להקפיד לשמור על החפצים האישיים ולנעול את הרכב גם כשנמצאים בתוכו. עדויות על פתיחת תא המטען וגניבת תוכנו בעת שהרכב עומד בפקק או ברמזור אדום חוזרות מעת לעת.

סיציליה דמתה בעיני לסיר גדול שערבבו בו חומרי גלם רבים. היא רבת גוונים וטקסטורות. מיקומו של האי הגדול בים התיכון ושטחו הפורה הפכו אותו לנקודה אסטרטגית ויעד למאבקים וכיבושים. נראה שבמשך השנים העמים שעברו כאן השאירו את חותמם בתחומי החיים השונים: בתרבות, בארכיטקטורה, באוכל, בשפה, במוסיקה ובמה לא. בכלל, הגיוון בעין הוא רב. חופים וצוקים לצד הרי טרשים. שרידים יוונים לצד וילות רומאיות. מצודות נורמניות לצד מבצרים מוסלמים. ערים ימי ביניימיות לצד בנייה בארוקית ועוד.

מעניין היה לראות גם את שילובי הצמחייה הן באזורים המישוריים והן באזורים ההרריים, לאזורים המדבריים לא הגענו. עצים אירופאים לצד צמחייה ים תיכונית כמו קקטוסים, דקלים, עצי זית ותאנים. בעונה זו האי היה ירוק ונוקד בצבעים שובי לב של פריחה ופרחים מסוגים שונים. סביר להניח שבקיץ הצבעים משתנים.

זהו ביקורי הראשון באי. ממה שקראתי יכולתי להתרשם שהגעתי במועד נוח לא רק מבחינת מזג האוויר אלא גם מבחינת העדר לחץ תיירותי. נוכחות התיירים לא הייתה בולטת ובאתרים השונים שמעתי בעיקר איטלקית.