פורסם במקור באוקטובר 2010.

צרפת כמו מדינות ברות מזל אחרות מרושתת בנהרות. הלואר, הסיין והרון הם המוכרים שבהם אולם יש רבים אחרים. בעבר הלא רחוק כתבתי על נהר ה- Verdon. בטיול האחרון יצא לנו לטייל בסביבת  מספר נהרות בדרום צרפת :  Ardeche,  Gard,  Tarn ו- Jonte.

נהר Ardeche

אורכו של ה- Ardeche הוא 125 ק"מ. תחילתו ברכס ה-  Massif Central והוא נשפך אל נהר הרון. במשך אלפי שנים זרימת המים, שהתקיימה בזכות הפרשי הגבהים מתחילתו ועד להתחברותו עם הרון, חצבה בסלעי הגיר קניון עמוק. אחת לכמה שנים ובשל תנאי האקלים יורדים גשמים עזים הגורמים לנהר לגעוש. באותן תקופות התוואי המפותל של הנהר עם המכשולים שיש בדרך כמו הקשת המפורסמת Pont d'Arc (שהייתה בעבר מנהרה שקרסה בשל כוחות המים) יכולים ליצור מצב של התנקזות מים עצומה ושיטפונות.

Pont d'Arc על אחד מה-נהרות בדרום צרפתPont d'Arc שנחצב מזרימת המים באחד מה- נהרות בדרום צרפת

בטיול שלנו התמקדנו בקטע של הנהר אשר נקרא Gorges de l’Ardèche. נסענו מהישוב Vallon Pont d'Arc ל- Pont Saint Esprit. במשך רוב הדרך היינו מרוחקים מן הנהר בניגוד ל- Verdon ול- Tarn ששם מידי פעם אפשר היה לרדת לשפת הנהר ולהרגיש את המים הקרירים והנפלאים.

Gorges de l’Ardèche לאורך אחד ה- נהרות בדרום צרפת

היות וזמן ביקרנו במקום היה בשלהי הקיץ, יכולתי להבין את הזרימה החלשה של המים בנהר. יחד עם זאת ובזכות מזג האוויר היה נעים לטייל באזור. הטמפרטורות היו נוחות ולא הייתה לחות. אני מניח שהגעה באביב יכולה להעצים את החוויה.

תוואי של אחד ה-נהרות בדרום צרפתתוואי של אחד ה-נהרות בדרום צרפת

מעבר לנופים המרהיבים, ניתן להעשיר את חווית הטיול באמצעות מספר פעילויות: מסלולי הליכה, רכיבה על אופניים, רכיבה על סוסים, פעילות מים (קיאקים, סירות קנו, צלילה וסתם רחצה בנהר), טיפוס מצוקים, גלישה ממצוקים, מצנחי רחיפה ועוד. האנשים הרבים בגילאים השונים המנצלים את אותן הפעילויות מעורררים התפעלות. גם היחס שניתן לטבע מרשים ביותר : אין לכלוך ואשפה, אתרי הקמפינג מסודרים (הם מקוטלגים ומדורגים), ישנם מפרצונים קטנים לצד הדרך שאורגנו במיוחד בכדי שניתן יהיה לעצור בהם, להביט בנוף וכמובן לצלם.

פעילויות ליד הנהר

בטיול הספציפי הסתפקנו בנוף ולא ניצלנו את האטרקציות המקומיות. פה ושם ראינו עיזים שנראה כי דבר לא מטריד אותן וציפורים גדולות חגות בשמים. מתברר שבאזור יש בעלי כנף רבים כולל עופות טרף.

551021_565551021_540

בסוף היום הגענו לבית המלון Chateau de Creissels שם גם אכלנו את ארוחת הערב.

עוד שני אתרים אשר יכולים לסייע בהכרת האזור ובטיולים בו : ardeche-guide  ו – ardech.com

Pont du Gard

לא רחוק מ- Gorges de l’Ardeche (כ- 55 ק"מ בקו אווירי) נמצא Pont du Gard, אחד מהאתרים המפורסמים ביותר של צרפת. על נהר Gard ניצב בגאון מקטע של אחת מאמות המים (אקוודוקט) הרומאיות המרשימות ביותר שהובילו מים מ- Uzes אל Nimes. דוגמה נהדרת למאמץ שהושקע בהעברת המים למקומות שהיו זקוקים להם.

Pont du GardPont du Gard

למרות שהרומאים שיכללו את השיטה לכדי אומנות (גם מעשית וגם אסתטית), הידע והפרקטיקה היו קיימים עוד קודם במקומות שונים (אשור, יון, מצרים, הודו ועוד).

מי שמגיע לאתר זוכה לראות מעין גשר שאורכו 275 מטר וגובהו 49 מטר (אמת המים הרומית הגבוהה ביותר המוכרת כיום). הבנייה המרשימה מבטאת את הצלחת הרומאים לבנות באמצעים טכנולוגיים מוגבלים יחסית מבנה הנדסי מורכב שכזה. החיתוך של האבנים מדויק (יש אבנים אשר שוקלות 6 טון). הרכבתן נעשתה ללא מלט אלא הן מחזיקות אחת את השנייה בלחץ שהן מפעילות זו על זו. העבודה הייתה מדוייקת, מסודרת ומתועדת בקפידה (אבנים ממוספרות וסימנים לפיגומים ולנקודות התמיכה). ההבדל בגובה בין תחילתה לסופה הוא 17 מטר בלבד. חלק גדול מאמת המים (כ- 35 ק"מ מתוך 50 ק"מ) נבנה בתוך האדמה.

Pont du GardPont du GardPont du Gard

ב- Pont du Gard ניתן לראות 3 שורות של קשתות. 6 קשתות בחלק התחתון, 11 בחלק האמצעי ו- 35 (47 במקור) בחלק העליון. יחד עם העובדה שרוחב הקשת הגדולה ביותר הוא 24.52 מטר, הנתונים הללו הופכים את האקוודוקט למרשים בכל קנה מידה. החלק הנמצא בנהר תוכנן כך שיוכל לעמוד בשיטפונות.

Pont du GardPont du Gard

לאחר שהאימפריה הרומית שקעה, אמת המים הוזנחה והפכה לבלתי שמישה אולם היא נשארה עומדת למול איתני הזמן והטבע, בין היתר, בזכות בעלי עניין שתחזקו את החלק התחתון כגשר למעבר, מעבר שתמורתו שולם מס. כיום מחקרים מגלים שחייבים להמשיך ולתחזק את אמת המים אחרת היא תקרוס בשלב זה או אחר.

מ- 1985 האתר הוא חלק מרשימת האתרים ההיסטוריים של אונסק"ו.  בשנת 2000 נחנך בו מרכז מבקרים גדול המכיל, בין היתר, מוזיאון, בית קולנוע ומרכז פעילות לילדים. כמו כן בית קפה, מסעדה וכמובן חנות למזכרות. יש גם מסלול להולכי רגל, אזורים לפיקניק ומעין חוף רחצה. הכניסה לאתר היא בחינם. לא כך לחניון. 15€ למכונית ליום מאפשרים לחנות בחניון.

נהר Tarn

אורכו של נהר Tarn הוא כ- 380 ק"מ. הוא מתחבר אל ה- Garonne בקרבת הישוב Moissac לא רחוק מהעיר Montauban. גם כאן הפרשי הגובה בין תחילתו (1500 מ') וסופו גרמו עם השנים למים לחצוב בסלעי הגיר וליצור קניונים מרהיבים. האזור עשיר בצמחייה. לאורכו ניתן למצוא כפרים קטנים, מבנים מבודדים ושרידי מבצרים. גם כאן היו שיטפונות במהלך השנים. על פי ויקיפדיה הם נחשבים למסוכנים מאד. ב- 1930 לדוגמה כתוצאה מהשיטפונות נהרגו 300 בני אדם, אלפי בתים נהרסו, כמעט כל הישוב Moissac נהרס ועוד נזקים רבים.

במהלך יום וחצי טיילנו בחלק המזרחי של הנהר.

יצאנו מ- Millau צפונה והתרכזנו בקטע הנקרא Gorges du Tarn. נסענו בכביש דו סטרי צר המלווה את הנהר. לאורכו עצרנו בכל מיני כפרים או סתם תחנות עצירה: שתינו קפה, היבטנו בנוף וכמובן צילמנו. מיעוט הרכבים והמבקרים, הפיתולים, הנוף המהפנט והאוויר הנקי נתנו תחושה מיוחדת.

ביום העיקרי של ביקורנו באזור מזג האוויר היה קודר מעט. מידי פעם היו טפטופים. הדבר לא הפריע כלל ואולי אף תרם לתחושת הרעננות. לעומת זאת ביום שלמחרת, השמש שוב הפציעה במלוא תפארתה. הבדל זה השפיע באופן מהותי על ההרגשה הכללית. הצבעים היו שונים בתכלית. ביום הראשון האפרורי הייתה לי תחושת מכובדות. השקט ששרר רק הוסיף למעמד ולמעין תחושה של הוד והדר מלאי חשיבות. היום השני המואר והבהיר הציע תחושה חזקה של חירות, סוג של חופש מוחלט.

התחנה הראשונה שלנו הייתה Chateau de Peyrelade. את המקום ראינו מהדרך היות והוא בולט מאד בנוף הכללי. מדובר בנקודה אסטרטגית החולשת על עמק הטארן שהנוף הנצפה ממנה מרהיב. דרך עפר הובילה אותנו ליעד. הכניסה לאתר עלתה 3.5 € לאדם. ניתנים גם סיורים מודרכים בצרפתית. וויתרנו והחלטנו להסתובב במקום לבד. המבצר הוקם במאה ה-12. חשיבותו העיקרית הייתה במהלך מלחמת 100 השנים. באותה התקופה הוא החליף ידיים מספר פעמים בין צרפתים ואנגלים. גם במהלך מלחמות הדת במאה ה-16 הוא החליף ידיים בין קלוויניסטים לקתוליים. הכפר למרגלותיו אוכלס ע"י צמיתים ואיכרים. במהלך השנים האוכלוסייה בו ירדה מ- 89 בתי אב בשיא ל- 4 משפחות ב- 1920. התושבים האחרונים עזבו את הכפר ב- 1963. החיים בכפר היו מאד קשים היות ואמצעי התחבורה במקום היו פרדות וחמורים. את מגדל השמירה המרכזי של המבצר מקיפות 3 חומות נפרדות. ב- 1663 הביצורים של המבצר פורקו כנראה בפקודת הקרדינל Richelieu על מנת להוריד את כוחם של האצילים אבל רוב ההרס נגרם עם הזמן על ידי האיכרים באזור שהשתמשו באבני הבניין לצורכיהם.

Chateau de PeyreladeChateau de Peyrelade

מבט מ- Chateau de Peyreladeמבט מ- Chateau de Peyrelade

בדיעבד התברר לנו שהמקום הוא חלק מ- La Route des Seigneurs du Rouergue . זהו מסלול תיירותי שבו בעלי טירות ומבצרים (חלקם בבעלות פרטית) במחוז Aveyron שבפרובינציה Rouergue חתמו יחד על אמנה הקובעת את דרך ההתייחסות הנאותה לתיירים: שעות פתיחה, הדרכות ובכלל שירות אמין. באחד מימי הטיול הבאים יצא לנו לבקר ב- Chateau du Bosc שהוא בית המשפחה של הצייר טולוז לוטרק וגם הוא חלק מההתאגדות הזו. גם אל הטירה הזו הגענו במקרה והיא השתלבה נהדר עם ביקור במוזיאון טולוז לוטרק ב- Albi שהתקיים באותו היום ממש.

תחנה שנייה – מצפה על אם הדרך. סתם כך באמצע הכביש הייתה מעין חנות מזכרות עם מסעדה קטנטונת (היו עוד כמה כאלה בדרך). השילוט הורה שעבור 0.5 € ניתן לעלות למצפה. עלינו במעלה מדרגות תלולות רבות עד שהגענו למעין משטח בנוי הצופה אל הנוף המהפנט. שלטים על הגדרות ביקשו משנה זהירות. היינו שם לבד. ישבנו על ספסל והבטנו סביב. שילוב של נוף בראשיתי שנראה כאילו יד אמן יצרה אותו.

אחד מה-נהרות בדרום צרפת. אחד מה-נהרות בדרום צרפת

לאחר מכן המשכנו בדרכנו תוך שאנחנו עוברים כפר קטן בשם Les Vignes . עצרנו ב– La Malene . טיילנו מעט באזור. מידי פעם הגיח אוטובוס של תיירים. בעיני הדבר הבולט היה שהישוב כאילו נשען על צוק גבוה והכל כל כך שלוו ורגוע.

La MaleneLa Malene

המשכנו עם הכביש ל- Saint Enimie. הישוב הזה היה הגדול, התוסס והבולט באזור. היה בו רחוב עם כמה בתי קפה ומסעדות. כמו כן פעילות ספורטיבית התקיימה בנהר ליד (קיאקים, קנו). כאן נפרדנו מהנהר ועלינו להרים לכיוון נהר Jonte בכדי להגיע ליעדנו בדרך שונה מזו שהגענו בה. מעניין לציין שבמקומות הגבוהים (כ- 900 מטר מעל פני הים) השטחים הצהובים או הצחיחים רבים יותר מהדרך בה נסענו עד כה. בזמן שהסתובבנו בעמק הייתי מופתע (כאמור, היינו בשלהי הקיץ) מהכמות וממגוון הצמחייה והצבע הירוק השולט.

Saint Enimie

עולים להרים ונפרדים מ- Saint Enimie ומ- Tarn

תחנה חמישית – מערת הנטיפים Aven Armand אליה אתייחס ברשומה נפרדת.

לאחר שסיימנו חזרנו עייפים אך מרוצים לבית המלון Le Grand Hotel de La Muse et du Rozier השוכן על הנהר. שם גם אכלנו ארוחת ערב.